Weekje Veluwe - Reisverslag uit Speuld, Nederland van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu Weekje Veluwe - Reisverslag uit Speuld, Nederland van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu

Weekje Veluwe

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Irene

24 Mei 2015 | Nederland, Speuld

Maandag 18 mei.
Er wordt regen voorspelt in de middag. Veel regen! We besluiten om na het ontbijt direct op de fiets te springen. Een rondje via het knooppunten stelsel is zo gemaakt. Een rondje via Elspeet, Vierhouten naar Nunspeet en dan door het bos weer terug. Het weer is grijs, de wind schuin in de rug. In Elspeet is het tijd voor koffie.....nu al? Inderdaad! We zouden het toch ook rustiger aan doen! Buiten, naast een enorm en leeg terras, staan 2 identieke fietsen, Koga's. Binnen is het bijna leeg, maar toch heel gezellig. Wat een mooie zaak! We bestellen koffie met iets erbij. Eigen gemaakt appelgebak? Vraagt de bediening, Tuurlijk! Als ik terug kom van het toilet is de bestelling er en is Irene in gesprek met de eigenaren van de Koga's. Hij is een lange afstand fietser. Ook al eens Santiago gedaan. Zij niet. Zij vindt dagtochten maken meer dan genoeg. Hij ziet mijn gps en is nieuwsgierig. Heeft er ook een en zegt, dat hij niet snapt, dat mensen alleen op een kaart zo'n lange tocht kunnen maken. Wij begrijpen elkaar. Zij gaan weer op weg en wij laten ons het baksel goed smaken. Tjonge, jonge, zo lekker krijg je het zelden! Als we weer verder gaan, lijkt het kouder te zijn geworden. Veel kouder. We besluiten het rondje in te korten. Niks Vierhouten, laat staan Nunspeet. Irene heeft een pen bij zich, handig. We noteren wat nieuwe nummers en gaan richting chalet. Als we daar aankomen spettert het wat, maar het zet nog niet door. In de middag doen we boodschappen aan de rand van Harderwijk. Een klein supermarktketen was Irene zondag al opgevallen. Om de kleine middenstand te steunen gaan we daar boodschappen doen. Turkse winkel met allerlei, voor ons, bijzondere waar. Ze hebben niet alles wat we willen. We lopen de hoek om en zien de vertrouwde Jumbo. Daar nog even naar binnen. Als we afgerekend hebben en naar buiten komen, is de hemel open gebarsten! Het giet! Met de boodschappen thuis, blijkt het frisdrank van de Turkse winkel 5 maanden over de datum! Effe terug.
In het chalet zet ik mijn camera op het statief voor het raam. De bonte specht heeft het voer aan de boom ontdekt en vliegt af en aan. Die gaan we even vastleggen op de gevoelige plaat ( SD kaartje).
Gelukt!

Dinsdag 19 mei.

De zon laat zich al vroeg zien. We besluiten om niet naar het weerbericht te luisteren! We zien het wel. We noteren een paar nummers, zodat we met een mooie lus in de buurt van Garderen uitkomen. Heerlijke tocht. 2 x de regenbroeken aan voor een flinke bui, maar verder blijft het droog. We hebben meer aangetrokken dan gisteren en dat was geenszins overbodig. Toch wel frisjes! We eten een broodje bij de koffie bij het A-C restaurant langs de A1. Laten een buitje voorbij gaan en springen weer op de fiets. Komen we, per ongeluk, langs het Zandsculpturenfestijn! Doen? Tuurlijk, we zijn er nu! Kaartje vinden we niet goedkoop, maar blijkt het meer dan waard! Van de bevrijding tot aan Puk van de Petteflet. Alles even mooi gemaakt. Er valt genoeg te zien. Wij brengen de gemiddelde leeftijd van de bezoekers aardig omlaag. Schuifelen langs een hele groep dames, die de vragenlijst van alle jeugdboeken juist probeert in te vullen!
Dan aan de koffie, ondertussen kijkend naar de video over de opbouw van dit alles. Wat een werk! Naar de uitgang, blijken we door een soort Polderhuis (Alexandrium) te komen. Dan naar buiten. De beeldentuin laten we voor wat het is. Genoeg voor vandaag. Op naar huis! Dwars over de hei proberen we nog een bui voor te blijven, gelukt! 40 kilometer op de teller.
Flink moe! Raar, want het aantal kilometers zou onderweg naar Zuid- Frankrijk toch teleurstellend zijn geweest. Iets psychisch? Mentaal?
Ach, we gaan lekker aan de thee en vogeltjes kijken vanaf de bank. Niet spannend, wel heerlijk warm!

Woensdag 20 mei
Fietsen, wandelen, blijven zitten waar we zitten. Mwah, allemaal niet, vandaag! Het weer werkt niet echt mee, dus we besluiten te gaan winkelen! Ken je ons een beetje? Nou, dan snap je dat dit een wel heel bijzondere invulling van de dag gaat worden! We kiezen voor Apeldoorn. Nooit geweest.....nou ja wel voor ex-familie bezoeken, maar nooit in de binnenstad geweest. Tip van ons: dat kun je best doen! Gezellig, leuke winkels, prettige bediening en leuke tenten om te schuilen voor enorme regen en hagel buien. Kortom, wij vonden het leuk!

Donderdag 21 mei
Op weg naar Westerbork om een bakkie te doen bij zus Paula. Tenslotte zitten we al halverwege en is het, daarom, maar 5 kwartier rijden. We kletsen lekker bij. Bezoeken nog even het museum dorp Orvelte. We zijn tenslotte met vakantie!

Vrijdag 22 mei
Het wordt tijd voor wat meer beweging. Niet op de fiets deze keer. We besluiten om een ijsje te gaan eten bij IJstijd in Garderen. Daar moet je geweest zijn, hebben wij begrepen! Maar......ijs smaakt pas extra lekker als je het echt verdient hebt, lopen dus!
We stippelen een route uit, schoenen aan, rugzakje op en hup op pad. Totaal zeker 11 kilometer gelopen. Halverwege pauze op het terras. Een drukte van belang. En wij snappen inmiddels ook waarom! Heerlijk ijs!

Zaterdag 23 mei
Geen tochten vandaag! Enkel op de fiets naar Ermelo. Daar willen we naar de Zaak van Ermelo. Een bijzondere kringloop winkel. En dat is het! Onderweg komen we een herder met zijn kudde (schapen en geiten) tegen. Rustgevend.......totdat hij tegen zijn honden gaat schreeuwen een peuk opsteekt! Hadden we toch een ietwat romantischer beeld van!
De rest van het dorp hebben we gelaten voor wat het was. Alleen iets nodig bij de AH. We duiken een terras op een lekker druk ( fietsers!) kruispunt, de Dorpskamer! Heerlijke lunch onder een terrasverwarmer. Het weer blijft iets minder goed dan we eigen zouden willen. Heerlijk door het bos weer terug.

• 24 Mei 2015 - 16:02

Antonia:

Wat een gezelligheid weer allemaal om te lezen, jammer van het weer maar daar doe je nu eenmaal niets aan! Geniet nog ff van deze komende week en ik zal duimen dat het weer beter wordt voor jullie. xxx

• 24 Mei 2015 - 17:25

Leen En Ank:

Wat lees ik een hoop bekende punten, wij hebben ook inderdaad van die heerlijke appeltaart genoten
    met koffie. En ook gaan wij altijd als we in Elspeet zijn zo'n heerlijk ijsje eten in Garderen.
    Jullie hebben wel de leukste en lekkerste dingen uitgekozen.
    Wij gaan donderdag avond weer naar Elspeet toe Leen gaat wat klussen aan de caravan
    van vrienden van ons. Vrijdag avond komen zij ook en maken wij er een gezellig weekeind van.9+

• 24 Mei 2015 - 18:59

Cindy Den Ouden:

Pluk de dag!!
    Misschien een topman naar Veenhuizen te gaan. Het gevangenismuseum is echt heel leuk zeker als het weer niet meezit.
    Geniet van de rust en uitdagingen per dag!

• 24 Mei 2015 - 19:02

Cindy:

Bedoel "een tip om" ipv topman!
    Telefoon maakt zelf worden gr gr

• 07 Juni 2016 - 08:56

Charles:

Zijn jullie al onderweg of hadden jullie de stroom tegen?