Dag 2, 3 en 4 - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu Dag 2, 3 en 4 - Reisverslag uit Gudvangen, Noorwegen van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu

Dag 2, 3 en 4

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Irene

07 Juni 2017 | Noorwegen, Gudvangen

Dag 2
Lekker geslapen. Beetje koud wakker geworden, maar met een heerlijke douche is dat zo uit het lijf.
.......blijkt toch wel dat we heel vroeg zijn.....half 6! En niet eens de eerste van de camping. Hier en daar scharrelen er al mensen door hun caravan.
Ook J&J zijn al op! Goedemorgen!
Alsof we nooit anders gedaan hebben, pakken we onze spullen bij elkaar. Voor ons is dat ook zo, maar J&J zijn nu met een tent. Toch anders dan met een caravan. De inpak systemen worden herzien. Wat thuis heel handig leek, blijkt toch anders te moeten. Als de tenten leeg zijn, staat het ontbijt klaar op de picknicktafel bij de camping keuken.
Dan gaan we op weg voor het 2e deel van de reis naar Noorwegen. Over prachtige bruggen richting Kopenhagen. Dan.....goed kijken, want we kunnen met de brug en de boot naar Zweden. We hadden al gekozen voor de boot. Immers kochten we een combi ticket bij de overtocht naar Lolland. Het staat gelukkig goed aangegeven. Een plaatje van een boot, lijkt ons helder genoeg. We komen nu in rij 9 te staan. Voor ons liggen 2 boten met de voorplecht open. Als we mogen oprijden, gaan we helemaal naar links.....ligt er nog een boot op ons te wachten. Wij passen er nog net op. J&J reden een stukje achter ons, die nemen de volgende boot. Om het kwartier een boot, geen probleem.
We mogen in de auto blijven, maar willen uiteraard zien wat er te zien valt. Sita er uit....enorme steile stalen trap omhoog....en weer naar beneden. Niet zo handig. Later bleek dat er wel een lift was!
Aan de overkant beginnen we aan de lange, lange weg langs de kust van Zweden. Mooie vergezichten, lekker weer, maar op enig moment wel saai.
Een beetje file bij Gotenburg en nog ergens en dan beginnen we te appen. Gaan we ons doel van vandaag wel halen? Het plan was om onder Oslo bij Drammen onze tent op te zetten. Dan blijkt niet haalbaar. Dan kijken we wat wel te doen is. Moss zou moeten kunnen. Dan belanden we weer in een file. Lijkt tot aan Oslo te zijn. Jolan heeft een camping gevonden. Vlakbij camping Udne. Na 2 kilometer file mogen wij er dan af. Prima! Genoeg voor vandaag. Het waait enorm op de camping. Stormlijnen komen uit de zak. We hebben ook voor deze dag nog eten bij ons. Zelf gemaakte curry van Jolan. Handig en lekker. Als de tenten staan.....gaat nu al soepel! Zoeken we de keuken op.....of eigenlijk de magnetron. Gevonden. In een tot feestzaal omgetoverde blokhut. In het midden kan er vuur worden gemaakt en er omheen staan stoere houten tafels en banken. En.....ook 2 magnetrons. Als we heerlijk gegeten hebben, zet Jolan koffie. Ik begin aan dit verhaal........maar maak het 2 dagen later pas af......
Voor nu: gesloopt! Ik moet plat en doe dat ook! De meiden komen niet veel later. Hebben de volgende dag al doorgenomen, ik hoor het later wel.
Dag 3
Heerlijk geslapen, was nodig. Van de naastgelegen snelweg heeft niemand iets gehoord. De wind is wat gaan liggen. We pakken het boeltje weer bij elkaar. Nog steeds is inpakken weer anders dan de dag ervoor. Meer zicht naar achteren.....toch nog iets vergeten...er komt systeem maar.... Julia kijkt omhoog naar de lucht en wil eerst de tent opklappen en dan pas ontbijten. Prima.
De tenten zijn droog in de auto en we gaan ontbijten aan de picknicktafel naast ons. Beetje veel wind, koud ook, maar alles smaakt lekker. Dan afwassen en weg.
Maar dan blijkt de ontbijt boel daar te moeten waar de tent in de weg staat. Ook niet handig. Dat moet anders, maar hoe? De komende dagen wordt dat puzzelen. Over een paar weken zijn we er wel uit.
Dan gaan we naar het eerste deel van de tocht ' Onderweg naar de Noordkaap'.
Eerst nog dat deel wat gisteren niet meer ging.
Naar Moss, dan de tunnel onder het Oslo fjord door, dan naar Drammen, Hokksund en Honefoss. Boodschappen gedaan onderweg. Niet te veel, want zo groot zijn die koelboxen nou ook weer niet. Verse aardbeien bij een kraampje onderweg. Lekkere koffie met gebak!
En dan toeren we door in de richting van Vang i Valdres. Prachtige meren (Sperillen) en bergen. Wonderlijk mooi land. Nu al! Bij de camping Bofoten aangekomen, worden we in het Nederlands ontvangen. Gezellig. Wij melden ons aan, ook de hondjes. Oei, zegt zij, goed aan de lijn, want mijn man komt zo terug met de sledehonden. Gauw fototoestel in de aanslag en net op tijd om dit tafereel vast te leggen.( zie foto's, hoop ik)
Tent opzetten half in het bos, wel een eindje van de keuken (en toilet).
Na het eten gaan Jolan en ik wandelen. De camping mevrouw had ons edelherten beloofd boven op de berg. Wij op pad! Enorme klim naar boven, prachtige wandeling. Schaapjes, lakenvelder koeien, maar geen enkel hert te bekennen. Als de tocht begint te lijken op een survivallen, gaan we terug. Om 23:00 uur zijn we terug! Nog steeds is het licht! Nog een borrel en dan naar bed. Lekker dagje!

Dag 4
Net toen we gisteren aan de borrel zaten, begon het flink te regenen. Dat is in de nacht niet gestopt. Kletsnatte tent, dus. Het is gelukkig wel droog als we gaan opruimen. Dan gaan we toch maar eerst ontbijten en laten we de tent nog even door drogen. De binnentent hebben we er al uit gehaald, dan blijft die tenminste droog. Het zekere voor het onzekere.
We ontbijten met yoghurt en de verse aardbeien. Koffie toe en dan gaan we de tent inklappen. Niet helemaal droog, maar het valt niet tegen.
Vandaag gaat de tocht naar Vangnes. Onderweg is er de keus om een tunnel te nemen van 24 kilometer, of de berg over te gaan. Wij kiezen voor het laatste. Om te voorkomen dat het mis gaat, spreken we af te stoppen in Laerdalsoyri, net voor de tunnel. Prachtig dorpje, mooi witte houten huizen en ergens ook nog lekkere koffie mt een wafel. Daar is ook een bus van OAD aangekomen. We kletsen even met de Nederlandse reisleider. De berg is open en dat zou hij ook doen, als hij ons was. Oké, doen dus. Dan komen we in een onvergetelijk gebied terecht. Slingerende wegen brengen ons naar de top van de wereld, zo lijkt het. Sneeuw, smeltend sneeuw, beginnende meren, glashelder blauwe kleuren. Prachtig. Op een aantal plekken is een parkeerplaats, zodat je alles rustig kan bekijken. Veel foto's gemaakt!
We schuifelen over half bevroren grond door de sneeuw naar een dal en waterval! Prachtig. Dan komen we een eindje verder bij een plek waar men een uitzichtpunt heeft gemaakt. We kijken dan , links en rechts, door een enorm dal en onderaan het plaatsje Aurland. Alweer zo mooi! We vervolgen onze weg richting Flam. Daar waren wij ( Irene en ik) al eerder met de MS Rotterdam precies op mijn verjaardag. Het is nog niet verandert daar... nou ja, een beetje dan. Het barst er nu van de Chinezen.
We wilden daar een souvenir kopen voor ons eerste kleinkind.....niks leuks gevonden.
Dan neem ik het stuur over voor de laatste etappe, richting Vangsnes. We komen door diverse tunnels ( 2 stuks, samen goed voor 16,5 kilometer) Vrij lugubere. Weinig licht, niet afgewerkte wanden. Geen idee, maar het lijkt er op alsof deze nog uit de tijd waren toen hamer en beitel het gereedschap van de tunnelbouwers was. Concentratie is nodig. Daarna weer prachtige wegen door de besneeuwde bergen, watervallen komen met enorm geweld naar beneden gestort.
Vanuit de hoogte dalen we naar het waterniveau van het Sognefjord. De eindbestemming van vandaag. We zetten de tenten weer op en genieten ondertussen van de zon (Yes!), het water en de bergen om ons heen. Wat wil je nog meer? Nou.....een lekkere pasta met zalm room saus van Jolan. Wijntje erbij, meer dan goed.

• 07 Juni 2017 - 21:29

Conny:

Super meiden, wat een ervaringen en mooie plaatsen. Wij krijgen zo ook zin in Noorwegen :)
    Liefs Conny

• 07 Juni 2017 - 21:30

Jaap:

Mooi leuk toch.. xx

• 07 Juni 2017 - 21:55

Sonja:

Hoi meiden wat een leuk verslag, hebben jullie het niet koud gehad 's nachts?
    Met de honden alles Goed?.
    Allemaal een knuffel, en een goede reis verder XXX

• 07 Juni 2017 - 23:36

Truus:

Wat weer mooi beschreven door mijn jongste zusje alsof ik er bij ben..

• 08 Juni 2017 - 20:31

Anja:

Een super leuk verslag, bedankt voor het delen daarvan. Wat een mooie reis. Veel reisplezier nog allemaal.

Liefs Anja

• 08 Juni 2017 - 23:30

Antonia:

Wat geweldig weer om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Geniet ervan en dikke knuffel van ons xxx

• 09 Juni 2017 - 10:27

Jannie:

Ha meiden, verslag tot nu toe gelezen. Kan niet wachten op de rest! Veel plezier nog en dikke kussen

• 10 Juni 2017 - 00:06

Riet Scheffel:

Halloooo!!!!
    Nou dit is weer een geweldig verslag en
    de foto's staan er prima op dus wij genieten mee!!!
    Veel reis plezier nog en dikke knuf!!! XXX