Avignon met de trein - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu Avignon met de trein - Reisverslag uit Avignon, Frankrijk van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu

Avignon met de trein

Door: Yvonne en Irene

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Irene

24 Juni 2014 | Frankrijk, Avignon

Op het station barst het van de informatie dames. Er wordt gratis koffie en water uitgedeeld. Kennelijk iets goed te maken na de staking. Met groot gemak kopen we tickets voor de trein van morgen naar Avignon. Fietsen gaan gratis mee, maar het hondje moet ook een kaartje hebben. Of het makkelijk instappen is, vragen wij. Zoals je weet iets mindere ervaring mee, dus we zijn nu extra alert. Geen probleem, zeggen zij. Oké! Klinkt goed. We moeten 20 minuten voor vertrek aanwezig zijn. Waarom dat is, vraag ik. Nou, gewoon, omdat het zo is. We hebben Sita in de hotelkamer gelaten, dus samen gaan we op zoek naar het perron, de liften, etc. Maar goed ook, want er blijkt één lift in bedrijf te zijn. De rest is in de maak of in reparatie. Als we eruit zijn hebben we zin in een biertje. Irene heeft een terras gezien op de hoek met allemaal lokale bevolking. Blijkt het een islamitische koffiebar met groot televisie scherm op het terras. We kijken naar België - Rusland en zien hoe de Belgen winnen. Zonder bier, want tja dat drinken moslims niet. De oude mannen in de groep vinden het wel gezellig dat wij er zijn. De jeugd negeert ons. Dan gaan we terug naar de kamer. Helaas geen voetbal hier. Als we het idee hebben dat we in een voetbalstadion zitten, gaan we terug naar het terras. De groep is verdriedubbelt. Auto's in de straat waar mannen op hangen, de lantaarnpaal ook bezet. Algerije tegen Zuid-Korea. Wat een emoties! Na de eerste helft vinden we het genoeg. Zwervers komen langs en blijven hangen. Auto's komen luid toeterend voorbij met een onverantwoorde vaart. Ik hoor het stemmetje van Joop (onze nieuwe fietsvriend) in mijn oor: levensgevaarlijke stad....Marseille! We gaan naar binnen. Het blijft nog lang onrustig in de stad! Algerije wint en het wordt gevierd alsof ze wereldkampioen zijn. Hoezo, rust maar eens lekker uit?
2280 kilometers op de teller, hoogte 17 meter(op de boot!!)

Maandag 23 juni
Toch lekker geslapen. We gaan naar beneden voor een heerlijk ontbijt. De hond blijft nog even uitslapen. Daarna alles op de fiets en oversteken naar het station. De lift in, het perron op, het gaat allemaal voorspoedig. Op het perron zien we dat de trein uit Avignon daar aankomt. Lijkt ons logisch als hij daarvandaan ook weer vertrekt. Zeker weten doen we het niet, dus we blijven de borden in de gaten houden. Ik ga nog even naar het toilet en een fles water kopen. Tijd genoeg. Als ik terug kom, staat Irene druk te wenken. Waar blijf je nou? Bleek dat het perron waar wij opstonden met de karavaan dicht ging. Hek sluit! Het perron ernaast staat de trein. Je moet dan door een hek. Eerst je kaartje laten zien en dan kun je instappen. Goed systeem! We zijn nog op tijd. De kaartjes kloppen en we kunnen, bijna gelijkvloers, de trein in. Daar staan al een stel koffers op een soort uitsparing voor fietsen. Geeft niks, had voor ons toch te klein geweest. Op een plek voor 4 personen zijn de stoelzittingen opgeklapt. We parkeren daar onze fietsen, koppelen de kar af en gaan lekker zitten. Heel relaxt! Tja, als het zo gaat kun je er ook op het gemak een foto van maken. Na een uur en 20 minuten komen we aan in Avignon. Eindpunt van de trein, dus ook hier is er geen tijdsdruk. Zo lijkt het althans. Als alles er op en er aan zit, verlaten we het perron. Nu nog naar de uitgang. Met de kar eraan passen we niet in de lift. Gelukkig hebben we er nog maar 1! Ken je die mop van de kool, de geit en de wolf die naar de overkant moeten worden gebracht, zonder dat de een de ander op eet? Nou, zo gaat dat ook bij ons met de lift. Prima als je snapt wat je moet doen. Buiten het station doe ik mijn GPS aan. We hadden in het hotel al een camping opgezocht. Op een eiland in de stad. Ik zie het eiland op mijn scherm en we rijden er zo naar toe. Ik heb het al vaker gezegd! Top! Zo'n ding!
We melden ons en krijgen een plek. Als we daar aan komen kijken we eens naar de staat van de ondergrond. Dit wordt niks. Hier gaan we geen haring in krijgen! We lopen rond op zoek naar een betere plek. Schrijven wat nummers op. Geen probleem bij de receptie. We staan! Hamertje had makkelijk geweest. Maar de tent is echt top en blijft zo ook wel staan.
Irene gaat bij de receptie informeren of er een fietsenmaker in de stad zit. Die is er. We krijgen het adres en gaan er heen. Om de oude stad heen, kriskras door het verkeer. Gevonden! Helaas, hij is op maandag dicht. Waren we al bang voor. Morgen weer terug. Dan rijden we de oude stad in voor een biertje en een plek om voetbal te kijken. We nemen eerst bij de Ierse pub een biertje dan gaan we een tent of 2 verder. Daar staan genoeg schermen opgesteld om te kunnen kijken. Binnen is het warm, maar daar heb je wel het beste zicht. Je moet er wat voor over hebben! We zien Nederland winnen van Chili en hebben een leuk gesprek met de buren. Amerikanen die hier op pad zijn met hun in Nederland studerende dochter. Het is nog 29 graden als we terugfietsen naar de camping! Pffff ook Sita is het zat. We gaan nog even afkoelen langs de waterkant. De camping staat precies tegenover het Palais des Pape en de beroemde brug uit het liedje: sur les pont d' Avignon......
Bijzonder, ik was hier jaren geleden samen met mijn moeder. Een cultuur busreis van de SRC.
Afgekoeld, nog even wat drinken op het terras, douchen en naar bed! Lekker dagje!

Dinsdag 24 juni
Lekker uitgeslapen! Ontbijt met een heerlijk Frans stokbrood en geitenkaas. Dan gaan we weer terug naar de fietsenmaker. We besluiten om Sita bij de tent te laten. Moet kunnen, denken wij. Alleen schaduw op onze plek en we staan helemaal achter tegen een muur. Als we wegfietsen blijft het stil! We hebben er al 2300 kilometer opzitten zonder valpartijen. Tot nu dan. Als we de brug op fietsen mist Irene het opritje naar het fietspad. Kadeng! Hoor ik achter mij. Schrik me kapot! Gelukkig zaten haar voeten niet vast, dus blijft het bij een kapotte knie. Blijft lastig, zo fietsen zonder bagage!. De fietsenmaker is open en blijkt een vrolijke vent. Met handen en voeten en geluiden maakt Irene duidelijk wat er met haar versnelling aan de hand is. Hij gaat even kijken. Hangt de fiets op, prutst er wat aan en zegt: allez, test! Irene fiets weg. Ondertussen komen er allerlei types met kleine en grote probleempjes. Hij helpt ze allemaal. Irene komt terug en zegt: nou, un petit peu krkrkr. De fietsenmaker lacht, doet het na en wij begrijpen dat hij zegt: "en nou moet ik weten wat krkrkr betekent!" Hij grinnikt en snapt het best, fietst zelf even een rondje, pruts weer wat en laat dan Irene weer testen. Helemaal goed! Ik kijk ondertussen op een groot scherm naar de doelpunten van Nederland. De fietsenmaker vindt ons ook goed, maar is toch voor Frankrijk. Vinden wij prima. We hoeven niks te betalen, allez fietsen! We besluiten een toeristisch rondje Avignon te doen. Op een pleintje drinken we koffie met wat lekkers. Dan moeten we nog even op zoek naar hondenvoer. We peddelen kriskras door de stad en vinden bij de dierendokter een mooi zakje. Beetje duur, maar wij eten soms ook niet voor niks!
Dan gaan we op zoek naar de highlights. De brug en het Palais des papes. Het paleis gingen we al niet in en nu blijkt dat je ook voor de brug moet betalen. We wilden er even een dansje maken, maar om daar nu voor te betalen! Zoals Irene altijd zegt: "daar koop ik liever een fles wijn voor." We doen het niet. Foto's maken en terug naar de camping. Onze waakhond ligt heerlijk te slapen achter de tent en wordt niet eens wakker als wij de fietsen parkeren. Daar heb je wat aan! Volgende keer toch maar weer de paspoorten meenemen! Irene doet de was en ik pruts een waslijn in elkaar! Dan gaan we heerlijk lunchen op het panorama terras met uitzicht op de 2 highlights. We hebben alle apparatuur bij ons en een kaart om het vervolg van de route te kunnen bepalen. Morgen weer lekker fietsen!

• 24 Juni 2014 - 16:21

Riet :

Ik ken de mop niet van de kool,geit en wolf :-(....maar snap ongeveer wel hoe het gegaan is:-) haha maar wel leuk dat het voetballen ook nog meekomt en ik heb het idee dat het allemaal wat rustiger gaat met jullie....ook omdat het een beetje gewend??
    Nou meiden veel fiets/reis plezier nog en weer spannend om alles te lezen leuk!!!xxx

• 24 Juni 2014 - 16:57

Tonnie:

Nou meiden op de valpartij van Ireentje na een redelijk rustig verhaal zo voor de verandering!
    Veel succes met de verdere reis!
    Blijft leuk om te lezen!
    Dikke knuffel xxxxx

• 24 Juni 2014 - 16:59

Jaap:

Ik lees dat het allemaal ok gaat daar. Top... veel lol daar. Xxxx. JJ

• 24 Juni 2014 - 19:06

J En J:

geweldig wat een ervaringen weer. lef hoor in een moslimkroeg...
    het klinkt deze ronde iets meer als vakantie (mijn beleving natuurlijk....) geniet van het vervolg en we blijven meelezen. vrijdag nog kooroptreden en dan zaterdag heerlijk op vk met auto en sleurhut natuurlijk :-)
    liefs j en j

• 24 Juni 2014 - 20:33

Michiel En Ciska :

Genieten! :)

• 24 Juni 2014 - 21:18

Charles:

Hoi Yvonne en Ireen,
    Marseille is helaas een niet zo'n beste plaats om te verblijven. Maar zo te lezen hebben jullie geen last gehad.
    Geniet van het mooie franse land.Goeie reis verder.
    Groeten Charles

• 25 Juni 2014 - 10:59

Kattuk:

Grrrrrr....JALOERSSS. Klinkt goed dames.
    Wat leuk om te lezen. Wij reizen gewoon verder met jullie mee! Ireen...ook voor jou knietje wil ik zorgen hoor. Ik ga nu echt mijn zustersjurk met witte klompen opzoeken :-).
    Alles loopt voorspoedig, houden zo.
    Geniet van het mooie land en doe voorzichtig!
    Proost op Holland en tot de volgende mail meiden.
    Dikke kus xx Marijk

• 25 Juni 2014 - 11:11

Joop (Kattuk):

Meiden. Mooi allemaal weer. Succes met fietsen en Irene, blijf er op zitten he.
    Sur le Pont d'Avignon. Prachtig ben er diverse malen geweest.

XX Joop

• 25 Juni 2014 - 18:44

Truus:

klinkt inderdaad nu meer als vakantie zo ontspannen?