Dag 18 - Reisverslag uit Gällivare, Zweden van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Gällivare, Zweden van Yvonne en Irene - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne en Irene

21 Juni 2017 | Zweden, Gällivare

Dag 18
Wij hebben de sauna niet gebruikt. Ingestort, lekker slapen en vanwege de verwarming al genoeg opgewarmd.
Julia en Jolan doen nog wel een rondje. Wij merken daar niks meer van.
Sita is vroeg wakker.....veel te vroeg, dus van uitslapen komt weer niks!
Ontbijten, douchen, beetje inpakken en dan gaan we onderweg. 500 meter verderop is het Sami parlement. Daar beginnen we de dag. Een prachtig gebouw aan de buitenkant en binnen worden we opgewacht door een jongeman, die ons uitnodigt voor een rondleiding. Moeten we niet eerst een kaartje kopen? Nee hoor, dit kost niks. Over 5 minuten begint de rondleiding. We kijken rond in de bibliotheek. Want dat is in het gebouw waar we binnen zijn gekomen. Een Sami bibliotheek met de grootste verzameling Sami boeken en artikelen. Dan gaan we met de jongeman op tour. We beginnen in de gang richting het parlementsgebouw. De bedoeling van de architect met de vorm van het gebouw. Het parlement zelf lijkt op een tipi tent. Hij is zelf een noord Sami. Vertelt leuk en in prima Engels. Jolan komt er achter dat het een student is en dat dit zijn 3 de dag als gids is. Natuurtalent!
Dan is het net na 12'en als we Karasjok verlaten. De TomTom staat op Svappavaara. Geen idee of we dat gaan halen, maar we beginnen vol goede moed aan het volgende avontuur. Ja, het klopt er zijn veel bomen en de weg is vrij recht, maar wij vinden Zweden ook prachtig! Nou ja, wij. Ik ben vandaag niet in beste doen. Ik kan het nauwelijks wakker houden, neem het stuur dan ook niet over. Ongezellig als je steeds in slaap valt, maar het is niet anders. Gisteren had Irene dit, nu ik! Gelukkig niet tegelijk. Ik heb, zo vertelt Irene, een aantal mooie plaatjes onderweg gemist. Als het tijd is voor koffie (en plassen) zien we een camping annex koffie tentje. Daar stoppen we. Het lijkt nog niet open te zijn. Dat klopt, maar in het naastgelegen huis gaat de deur open. Sorry, sorry, roept een jongedame, I am coming! Dan gaat de deur open en stappen we de receptie, koffie tent, souvenirswinkel annex woonkamer binnen. De koffie staat klaar en de wafels mogen we ook zelf pakken. De koffie is een beetje oud, maar ze gaat nieuwe zetten. Hetzelfde geldt voor de wafels, trouwens. Daar beginnen we niet eens aan. Eerst maar verse maken en dat doet ze ook. Smaakt allemaal prima. Zo, dit lijkt de lunch te kunnen zijn. Maar goed ook, want buiten lunchen is geen optie vandaag. Het regent (natte sneeuw zelfs!) regelmatig. De thermometer schommelt tussen de 3 en 6 graden.......brrrr. Geen picknick weer vandaag!
We tanken ergens, laten de honden gelijk uit. Voorbij Svappavaara zien we een bordje camping. We slaan links af. Na 3 kilometer draaien we een beetje rommelig terrein op. Nou het moet maar. Sanitair is uitgeprobeerd en goed bevonden. Bij de receptie blijkt dat we niet kunnen pinnen. Geen Zweedse kronen nog voorhanden. Dus......we gaan door. Bij Gallivaare weten we, uit het campingboek van Julia, dat daar een camping moet zijn. Gevonden! Het weer is niet bijzonder, maar het is wel droog. We gaan de tent opzetten. Niet op plaats 11.... te klein, maar op 12. Het water druipt van en uit de tent. Tja, we wisten het. Kletsnat opgerold 2 dagen geleden. Nu het droog is, gaat het met het tentdoek ook snel. We staan. Alles naar de keuken......wijn, pinda's, pasta, saus.......en lekker typen aan dit verhaal.
Achter ons zitten 2 fietsers met elkaar reis verhalen te delen. Wij delen mee en schenken ook voor hen nog een glaasje rode wijn in.
Zo, nu lekker aan de pasta!
Tijdens het eten loopt een knul en jongedame druk heen en weer met een laptop. Waar is de beste internet verbinding, want hij heeft zo een sollicitatie gesprek in Australië. We proberen een beetje stil te zijn, want bij de wasbakken naast de keuken is het beste bereik. Spannend!

• 21 Juni 2017 - 22:16

Gerda :

Hallo Ireen en Yvonne,

Ik reis de hele tijd met jullie mee. Vooral ook omdat wij de meeste plaatsen ook bezocht hebben. Bij Jokkmokk is ook een leuke camping. Deze wordt gerund door Nederlanders. De camping is niet groot. Ze maken en verkopen daar kaas. Erg lekker.

Groetjes Gerda

• 21 Juni 2017 - 22:22

Truus.:

Half elf in de avond en we zitten nog buiten koelt iets af...
    Wat een verschil hoop dat het voor jullie nu droog blijft.

• 21 Juni 2017 - 23:52

Anja:

Was weer een leuk verslag, dank je wel.

• 22 Juni 2017 - 14:48

Riet Scheffel:

Weer mooie verslagen krijg het koud als ik het lees hihi... maar het is hier 30 graden
    dus zo weer opgewarmd is ook TE warm hoor. Ik begrijp dat jullie ook moe worden ,
    maar dat mag ook wel na al die kilometers en vele panorama's te hebben gezien.
    Veel plezier nog.!